donderdag 10-05-2012 = Novelda - Sax
22 km - totaal 55 km
Redelijk gemakkelijk de stad uit. Eerst nog wat ontbeten en toen ca 0900 uur op pad. Was ogenschijnlijk niet zo'n lange of zware etappe.
Mooie omgeving langs een riviertje (was wel vrijwel zonder water). Wat het wel lastig maakte, was dat er niet zoveel route aanwijzingen waren (eigenlijk geen) en er nogal wat splitsingen voorkwamen. Er werden ook wel alternatieven aangegeven, maar het was niet duidelijk (mij althans niet) waarheen die leidden. Tot aan Elda ook niet veel waarop je je kon oriënteren, anders dan de stand van de zon.
Het duurde toch nog vrij lang voordat ik in Elda aankwam. Overigens wel volledig aan de andere kant als waar ik er weer uit moest. Heel veel nieuwbouw (vinex-achtig). Ik was dan ook zeer verheugd toen ik eindelijk ergens een terras zag waar ik kon eten en drinken.
Heb ook uitgebreid van de horecaanse faciliteiten gebruik gemaakt. Ik was wat warm/ zweterig en leek reeds wat vermoeid. Waarschijnlijk toch op een of andere manier wat kou gevat, of gewoon een griep-tic.
Verder naar Sax door het stadje viel niet mee (erg warm); nauwelijks pijlen te vinden en weinig mensen om de weg te vragen. Wilde eigenlijk maar met een bus verder, maar die was er niet. Na een zeer lange rust in een bushokje (in de schaduw) toch maar weer de rugzak omgehangen. Het was eigenlijk maar 8 km verder. Onderweg richting gevraagd (een paar keer tevergeefs) en tenslotte kwam ik weer iemand tegen die ook naar Santiago was gelopen en me verder hielp.
Pasqual was erg behulpzaam; normaal zou je een straatje omlopen bij deze kerel, woeste baard, beetje verlopen type, maar erg aardig. Samen wat gedronken en vervolgens weer op weg.
Ik moest eerst nog wel een bergje over in de hitte. Eenmaal boven kon je Sax al zien liggen in de verte, nog een km of 6 verder.
De "herberg"was een 4-5 sterren hotel (fuente el cura). Eigenaar was ook een pelgrim en reeds enkele malen naar Santiago gelopen en vond het leuk op de manier pelgrims te verwennen.