woensdag 12-09-2007 = 07.45 - 14.00 uur
San Nicolás del Real Camino - El Burgo Ranero = via Sahagún - Bercianos del Real Camino
ca 26 km = totaal 621 km
Gisteravond in de herberg gezellig gegeten met nog een paar pelgrim(a)s, Imelda (I), Henry (F) en Yvonne (D). De laatste sprak ook goed Nederlands. Vond ze leuk (talen). De avond ging vrij snel voorbij.
Vanochtend om kwart voor 8 vertokken. Het waren een paar eentonige stukken. Een pad langs de Nizo. Gemakkelijk lopen dat wel, maar ik had het idee dat het minder snel ging. Na 8 km Sahagún. Wat gedronken; kwam Yvonne ook weer tegen in de bar. Zij was een half uur eerder vertrokken en wilde de parallelroute lopen via Calzadillas de los Hermanillos en vandaar uit naar Reliegos/ Leon. Een behoorlijk lang stuk, dat wat afwisselender zou zijn, maar ook over de meseta.
Ik ging verder naar Bercianos del Real Camino; ca 10 km recht pad. Het werd inmiddels ook wat warmer. In Bercianos gegeten en gedronken en wat gezeten bij de bar in de zon/ schaduw. Goed uit te houden. Daarna de laatste 8 warme kms. Temperatuur loopt 's-middags op tot meer dan 35°C. Onderweg weinig schaduw, dus het is zaak te blijven lopen. Als je gaat sjokken wordt het zwaar.
Om 2 uur in El Burgo Ranero. Het dorp met de kikkervijver aan het eind en de ooievaars op de kerktoren. Ik moet zeggen dat ik de kikkers vandaag nog niet heb gehoord. Ook weinig ooievaars gezien tot dusverre. Misschien morgenochtend bij vertrek. De poel is een beschermd gebiedje waar veel eenden, watervogels en planten bivakkeren/ groeien. Een soort lustoord in de vlakte. Het dorp heeft nog veel huizen van leem, maar veel wordt ook opnieuw opgemetseld met baksteen (veel minder onderhoud ieder jaar).
Na aankomst gedouched, gewassen en een tijdje op bed gelegen. Ik heb wellicht wat te veel gegeten de afgelopen dagen of iets dat niet helemaal goed viel, want ik heb een beetje een opgeblazen, onbestemd gevoel in mijn maag. Probeer maar een vochtmaaltijd te gebruiken: soep, yoghurt, sap en vruchten. Niet te laat naar bed en morgen zie ik wel weer verder. Naar León is het 38 km, maar ik denk dat ik het maar splits in 2 x 19. Dan heb ik mijn extra dag in Santiago ook besteed.
Mijn loopshirt heeft zijn beste tijd alweer gehad. Er zit een behoorlijke slijtplek achter op mijn rug van de rugzak. Geprobeerd een en ander te naaien, maar het blijft zwak. Misschien helpt een stukje tape het shirt verder naar Santiago en Fisterra (als die het haalt!).