woensdag 05-09-2007 = 07.45 - 14.45 uur
Ventosa - Sto Domingo de la Calzada = via Nájera - Azofra - Cirueña
ca 31 km = totaal 398 km
Bij vertrek was het helder weer, blauwe lucht, nog vrij fris van de wind. De zon hangt op dit tijdstip meestal nog achter de heuvels. Vrij snel in Nájera; in de zon aan het water thee gedronken en wat gegeten. De eerste ooievaar vond ik nog op dezelfde plek als vorig jaar. Ik wist nog waar ik moest zoeken/ kijken. Enerzijds leuk die herkenning, anderzijds geeft het een wat onbestemd gevoel.
Vanuit Nájera pittig omhoog en na korte tijd in Azofra. Het pelgrimsmatras lag er nog, net zo ongeveer als vorig jaar.
Zoals de afgelopen week veel bramen en zwarte bessen langs de weg te plukken waren, zo zijn er nu druiven te plukken. Heerlijk zoet/ fris. Niet echt groot; volgens mij moeten ze nog wel wat groeien. Sommige halen dat dus duidelijk niet. Maar goed in de Rioja kijken ze niet op een druifje.
Voorbij Azofra nog gekeken of ik de fotoplaats kon terugvinden, maar dat is niet geheel gelukt; ander seizoen, andere kleuren. Toen maar een foto terug genomen vanaf een pittige helling. Eigenlijk vrij snel naar Sto Domingo. Ik liep net over de laatste heuvel toen Truus sms-te en ik Sto Domingo voor me zag liggen.
De herberg was toen ik aankwam al voor 2/3 gevuld. De herberg wordt volledig verbouwd en er was één grote zaal met matrassen op de vloer. Verder was alles nog in ruwbouw. Wel was er nieuw sanitair, maar voorlopig nog erg klein en weinig voor de omvang van de herberg. Komt misschien nog.
Gedouched, op m'n gemak het dorp in, uiteraard wat gedronken, wat inkopen gedaan, een beetje de toerist uitgehangen, maar in de namiddag is het stadje in rust/ gesloten. Alleen op terrassen in de schaduw zijn wat mensen.
De ooievaars in Santo Domingo in en op de kerktoren waren er niet dit keer. Ook de kerk werd gerestaureerd/ verbouwd. Trouwens onderweg zie je toch wel erg veel vernieuwingen/ nieuwbouw huizen/ nieuwe wegen/ afbraak oude huisjes/ enz.
De camino verandert volgens mij op bepaalde stukken toch wel erg snel.