• webslider 01.jpg
  • webslider 02.jpg
  • webslider 03.jpg
  • webslider 04.jpg
  • webslider 05.jpg
  • webslider 06.jpg
  • webslider 07.jpg
  • webslider 08.jpg
  • webslider 09.jpg
  • webslider 10.jpg

dinsdag 16 mei 2023 == Guernica - Larrabetzu
via Ezkerika
afstand 18 km = totaal 102 km = 1072 m omhoog en 1001 m omlaag

Toen we gisteravond van onze tapasmaaltijd terugkeerden, was het een vrolijke boel in de bar van ons onderkomen (hotel Boliña). Er was een groep Baskische muzikanten die “zeemansliederen” zongen. Een stuk of 10-15 man/ vrouw, trekharmonica, 2 gitaren en zeer goede zin.
Uiteraard meegezongen/ geneuried. Na ca ¼ - ½ uur vertrokken ze weer naar een volgend café.
Het bed waarin ik sliep, was zeer beperkt, klein en het lag niet echt lekker te liggen, maar je slaapt toch wel wat.
Toen we vanochtend, na een goed ontbijt in het hotel, vertrokken was het droog, maar erg dreigend. Eerst een tijdje vrij vlak, maar al gauw de eerste klim. Onderweg hier en daar weer de eerste druppels, echter nog niet genoeg om de poncho om te hangen.
Wel was het zeer modderig en gevaarlijk glad.
Ook bleef het behoorlijk heuvelachtig. De eerste klim ging ca 350 meter omhoog en weer omlaag en dan in de middag nogmaals zoiets. De gehele dag geglibberd en de schoenen zien er dan ook niet uit.

Rond een uur of 2 kwam ik bij het dorp Larrabetzu aan. De herberg zou om 15.00 uur open gaan, dus tijd zat. Om naar het pleintje bij de herberg te komen, moest je iets omhoog via brede treden in het plaveisel. Ik zag ze allemaal, op de laatste na.
In één keer lag ik weer plat voorover op mijn gezicht. M’n gezicht hier en daar wat gebutst en mijn linkerhand en linkerarm deden nogal pijn. Was wel weer geschrokken, maar alles bewoog nog. Tijd voor mijn eerste pijpje sinds ruim 3 jaar (maart 2020).
Het was inmiddels droog en wat zonniger geworden. Verwachting voor de komende dagen is in elk geval dat de regen wat minder wordt.
De herberg is niet zo groot. In verband met een verbouwing zijn er slechts 11 in plaats van 22 plaatsen beschikbaar. Wel allemaal lage bedden. Van Marisol, de hospitalera, mogen er geen rugzakken mee in de slaapzaal. Die moeten in een aparte opslagruimte worden opgeborgen. Wel onhandig als je je spullen niet bij je hebt.

Ook het sanitair was niet uitbundig voor het aantal aanwezige pelgrims, maar verrassenderwijs valt dat in de praktijk best mee. De aanwezige droger draaide tot ruim na 21.00 uur en maakt nogal wat overuren.
Morgen naar Bilbao, waar we een extra dag blijven.