• webslider 01.jpg
  • webslider 02.jpg
  • webslider 03.jpg
  • webslider 04.jpg
  • webslider 05.jpg
  • webslider 06.jpg
  • webslider 07.jpg
  • webslider 08.jpg
  • webslider 09.jpg
  • webslider 10.jpg

maandag 15 mei 2023 == Deba - Guernica
via bus/ trein
afstand -- km, totaal 84 km == xx m omhoog en xx m omlaag

Aangezien we bedacht hadden dat we vandaag een ov-dag zouden hebben, behoefden we niet zó vroeg op te staan of ons te haasten.
Het was nog droog, maar wel grijs en bedekt. Eerst maar ergens ontbijt gezocht en daarna met de bus.
Het busstation lag aan de achterzijde van het treinstation en de herberg en was dus allemaal binnen loopafstand.
Eerst met de bus naar Lemoa en vervolgens met de trein naar Guernica.
Waarom we eerst met de bus gingen, is mij niet duidelijk meer. Er ging ook een trein naar Guernica, ook via Lemoa. In elk geval een gevarieerde tocht met voldoende te zien onderweg.
De aankomst in Guernica was plezierig. Er scheen een waterig zonnetje en de temperatuur was aangenaam.
In de drukte vóór het station het plaatsje in lopend en zoekend, botste ik tegen een oudere dame op, of zij tegen mij(?). Wij waren op zoek naar een plek om wat te eten.
De dame in kwestie wist ons over te halen (en te begeleiden) naar het beste tapasrestaurant van Guernica (en niet duur!). Zeer vriendelijke dame, vertelde honderd uit, maar ons Baskisch was niet zodanig dat we alles konden volgen. Volgens mij was de eigenaar van het restaurant familie (een neef) van haar.
Inderdaad hebben we er uitgebreid en zeer smaakvol tegoed gedaan aan een keur van tapas hapjes.

In de namiddag in het plaatsje rondgekeken. Op zich niet zó bijzonder, maar wel de historie.
Uiteraard eerst weer op weg naar de “Gernika”, het schilderij/ tableau van Pablo Picasso over de aanval door de Duitsers op Guernica in 1937. Het oorspronkelijke schilderij hangt in het koningin Sofia museum in Madrid.
Het monument/ tableau is inmiddels wat ingebouwd en zou wat mij betreft op een prominenter plek mogen staan.
Van het plaatsje bleef n.l. niet zoveel meer over dan ruïnes en puin.
Het Baskische parlementsgebouw en de ”Eik van Guernica” bleven bewaard.
(zie ook historisch verslag)
In het plaatsje is duidelijk te zien wat nog historisch is en wat na het bombardement op herbouwd.

In de middag en avond weer stevige regenbuien. Wanneer stopt het en wordt het weer wat vrolijker. Tijd binnen doorgebracht in een restaurant/ indoor kinderspeeltuin.
Jos belde nog. Of we elkaar soms nog ergens konden ontmoeten. Wellicht in de buurt van Gijón of Avilés??