maandag 24 juni 2019, a Labrada – Monforte de Lemos
via a Pobra do Brollón
25 km – totaal 741 km
Het zou vandaag weer een pittige dag worden, met als enige tussenstop a Pobra do Brollón (barretje) na 2 uur. Vroeg opgestaan (06.00 uur). Het ontbijt was gisteravond al meegegeven (magdalenas en napolitanas) en ook een thermoskan met koffie. Na een nacht is de koffie niet helemaal vers meer, maar je hebt in elk geval iets (min of meer) warms.
Iets na 07.00 uur op weg. Naast de hostal was een paadje dat voerde naar de pelgrims route de bergen in. Via de puente romana en de igrexa de sta Mariña de Braxa de Lor verder de bergen weer in. Het begin was behoorlijk sterk stijgend, maar het pad was nog goed begaanbaar, ondanks dat het stevig geregend had vannacht. Veel verlaten huisjes in de bergen, maar wel honden die, blaffend en wel, het erf bewaakten
Om 09.00 uur in a Pobra do Brollón. De eerste bar van het dorp was (nog) gesloten, maar de tweede was al geopend en schonk goede koffie en vruchtensap.
Na een tijdje kwamen ook Michael en Paul aanlopen. Ook zij hadden het onderweg nog droog gehouden.
Tijdens de koffiebreak begon het wat te miezeren, maar het mocht geen naam hebben. Bij vertrek uit a Pobra do Brollón liep ik eerst een heel stuk verkeerd langs de weg. Een vriendelijke man uit het barretje kwam me per auto waarschuwen dat ik verkeerd zat en bij de bar al meteen had moeten oversteken en het weggetje in. Toen ik terug was bij de bar zag ik dat ik de camino schelp volledig over het hoofd had gezien.
Na een tijdje hield het stijgen op en volgde een lange afdaling. Wel modderig hier en daar, maar goed te lopen. Nog een korte rustpauze langs de weg bij enkele huizen, ook hier begeleid door blaffende honden.
Rond 13.30 uur dook Monforte de Lemos in de verte al op. Een wat groezelig stadje dat, net als veel andere plaatsjes, wel een hoge druk spuit kan gebruiken.
De lucht was nog steeds bedekt, maar de temperatuur was vriendelijk (21 °C), dus goed te doen.
Monforte de Lemos is een aardig, levendig plaatsje met enkele vriendelijke pleintjes. Het mag wat zonniger.