donderdag 30 mei 2019 = Manzanares el Real - la Fuenfría
via Mataelpino - Navacerrada
23 km – totaal 82 km
Vannacht weer eens goed geslapen. Het is hier wel fris, maar het ligt dan ook op 900 meter. Om kwart voor 7 ontbijt met Ray en om kwart over 8 bracht hij me terug naar de rotonde bij de ruïnes van het oude kasteel van Manzanares el Real. In het nieuwe zijn veel stenen van het oude kasteel verwerkt.
Het begon weer klimmend naar 1100 meter; de eerste rustplaats Mataelpino. Schitterende omgeving en in het begin nog niet erg warm.
Na de koffiepauze werd het allengs warmer en steeg de weg naar 1200 m. Zeer fraaie vallei met rechts de granieten blokken/ rotsen van de Sierra Quadaramma. In Navacerrada uitgebreide lunchpauze, want de tocht is toch wel behoorlijk inspannend.
Na de pauze ging het in korte tijd zeer steil omhoog naar 1300 meter. Heftig klimmen en klauteren. Eenmaal op dat hoogste punt voor vandaag liep het verder voornamelijk omlaag naar ca 1200 m grotendeels in de koelte/ schaduw van naaldbomen richting Cercedilla..
Mooie vallei, deels met afgezette gebieden voor vee. Volgens mij valt het hier met de uitsterving van insecten overigens wel mee. Het wemelde van allerhande vliegend (on)gedierte. Veel hinderlijke vliegen, maar ook heel veel vlinders, libellen en anderszins.
Ik had iets verder dan Cercedilla een jeugdherberg gereserveerd, want dan is de superklim van morgen (naar 1800 meter) al een stukje genomen. Trouwens, in Cercedilla was niet zo veel/ niets aan slaapplaats te krijgen. De jeugdherberg is sober, maar all inclusive. Op zich is dat wel goed, want er is niets van enig vertier binnen een straal van 1½ km te vinden.
Morgen maar verder over de perikelen van het vinden van een slaapplaats voor morgen en overmorgen.