• webslider 01.jpg
  • webslider 02.jpg
  • webslider 03.jpg
  • webslider 04.jpg
  • webslider 05.jpg
  • webslider 06.jpg
  • webslider 07.jpg
  • webslider 08.jpg
  • webslider 09.jpg
  • webslider 10.jpg

zaterdag 26-05-2012 = Novés - Escalona
24 km - totaal 515 km

Het leek niet zo'n moeilijke dag te worden; redelijk vlak met een plaatsje halfverwege.
De eerste 4 km naar San Silvestre (ermita) ging voorspoedig. Korte rust langs de kant (was verder niet veel te beleven/ zien); toen naar Quismondo, waar we na een uurtje aankwamen. Gegeten en gedronken en toen naar Escalona. Na het dorpje zou de weg zich splitsen, maar later weer bijeen komen. Zou geen probleem moeten zijn. Bij de splitsing (geen pijlen te bekennen), hebben toen maar voor het linkse pad gekozen. Vrij lang gelopen zonder pijlen te zien. In de verte zag je wel wat bebouwing, maar daar liep je ver vanaf omheen.
Na langere tijd kwam ik weer bij een kruising. Volstrekt onduidelijk welke richting. Eerst maar wat gepauzeerd en gedronken. Na een tijdje kwam er een man op een tractor aan, die me de weg richting dorp wees. Nog een km of 7 en daarmee een behoorlijk stuk om. Cath gebeld dat ze toch nog wel op de goede weg zat. Gezamenlijk verder gegaan.
Vlak voor Escalona zagen we weer aanwijzingen. Bij elkaar wel weer een km of 4-5 extra. Op zich niet zo'n probleem, maar met 30+ graden toch wel pittig.

In Escalona op een terras werden we al opgewacht door de plaatselijke caféman (ik had tevoren al voor slaapruimte geïnformeerd). Hij ging meteen bellen naar de herbergier van de gemeenteherberg. Die was bezig met zijn middagmaaltijd en of we nog een tijdje geduld hadden. Eerst dus maar wat gedronken.
Tot onze verrassing kwam ook Paul in het dorp aan. Hij volgt de Camino de Levante en we komen elkaar dus onregelmatig tegen. De Sureste en de Levante zijn min of meer "concurrerende" pelgrimsroutes tussen Albacete en Zamora/ Benavente.
Herberg was in een plaatselijke school, maar uitstekend. Stapelbedden/ matrassen/ goede douche/ warm water en een aardig dorp (herberg aan de rand van het dorp).